Friday, December 16, 2011

A brit-magyar akcidentális koalícióról

Richard G. Whitman
A hvg.hu interjúja szerint Richard G. Whitman professzor (University of Kent) ugyanúgy látja, ahogy hétfőn én is érveltem: az EU-n belüli brit-magyar koalíciónak nincsen alapja, és a britek valószínűleg elhagyják az Uniót.
Nagyon érdekes Whitmannak az a megállapítása, hogy a labda el van vetve: a vétó után az Egyesült Királyság és az Unió kapcsolatának a jövője a többi tagállam kezében van. Ehhez én teszem hozzá, hogy ez egyre nagyobb mértékben Magyarországra is igaz.
Mind a két kormány ellenzi az új szerződést, de ez nem jelenti azt, hogy közös érdekeik is vannak. Inkább véletlen egybeesésről van szó. Az ellenállás más alapokon nyugszik. Az Egyesült Királyságban a Konzervatív Párt sajátos politikájából ered, amelyik valószínűleg csak akkor lenne boldog, ha az ország kilépne az Európai Unióból.
De vajon Nagy-Britannia ki fog-e lépni, vagy ki fogják zárni? Nem, Whitman pont egy olyan folyamatot vet fel, aminek a veszélyét én is látom Magyarország esetében is.
Nem, szerintem az a legvalószínűbb, hogy az Unió hagyja ott az Egyesült Királyságot. Ezen azt értem, hogy egyre több megegyezést kötnek az eurózónán belüli tagállamok egymással. Ennek köszönhetően London egyre több megállapodásból marad ki és emiatt egyre jobban az Unió szélére sodródik. Ez a folyamat már az elmúlt évtizedben megkezdődött – amikor az Egyesült Királyság nem lépett be a schengeni övezetbe és az eurózónába –, de akkor a többi tagország úgy gondolta, hogy idővel majd csatlakozik. Szerintem erre ma már nincsen igény.

2010. december 16: „Az a legvalószínűbb, hogy az EU hagyja ott az Egyesült Királyságot
Előzmények: "Tagok legyünk, vagy szabadok?" - komment.hu

No comments:

Post a Comment